05 Ik denk na hoe ik iets kan leren

Denken over denken

Ik denk na hoe ik iets kan leren

Tips

  1. Bedenk een opdracht, zoals het maken van een puzzel of het bouwen van een toren.
    Maak samen met je kind een actieplan om de opdracht uit te voeren. Teken of schrijf de stappen in het actieplan.
    Loop samen alle stappen nog eens door. Bespreek of de stappen goed bedacht zijn. Stel de stappen bij waar het nodig is.
    Vertel hoe jij een actieplan maakt. Vertel waarom je dit doet en hoe je te werk gaat.
  2. Vertel je kind dat je tijdens het werken soms even moet stoppen om te controleren of alles goed gaat. Zeg dat je dan soms een andere oplossing en/of strategie kiest omdat die handiger of beter is.
    Bespreek ook wat je hiervan leert en hoe je het een volgende keer gaat doen.
  3. Stel je kind, voordat hij of zij met een werkje of spelletje start, de volgende vragen: Wat wil je leren? Hoe ga je dit leren? Welke informatie heb je hiervoor nodig? Waar kun je deze informatie vinden? Hoe ga je het uitvoeren? Wat is je plan?
  4. Leer je kind om na afloop te reflecteren (terugkijken, evalueren) op hoe iets gegaan is. Vraag ook welke strategie, gedachte en actie hij/zij had tijdens het werken.
  5. Bespreek wat je kind geleerd heeft en hoe je kind het een volgende keer gaat doen. Neem de tijd voor deze reflectie.
  6. Laat aan je kind zien dat je zelf ook na afloop reflecteert (terugkijken, evalueren). Geef voorbeelden.
    Bespreek wat je geleerd hebt en hoe je het een volgende keer gaat doen.