13 Ik ga iets uitproberen

Verantwoorde risico's nemen

Ik ga iets uitproberen

Doel

Leer kinderen verantwoorde risico’s te nemen.
Zoek het avontuur. Leef op de rand van je mogelijkheden.

Lesideeën

  1. Iets spannends
  • Plak de plaat van de denkgewoonte ‘Ik ga iets uitproberen’ op een A4-papier.
  • Laat de kinderen onder de plaat tekenen/schrijven wat ze al uitgeprobeerd hebben, en wat ze eerst spannend vonden.
  • Laat de kinderen boven de plaat tekenen/schrijven wat ze spannend vinden, en nog nooit uitgeprobeerd hebben.
  • De kinderen kiezen van de activiteiten die ze nog nooit gedaan hebben één activiteit die ze de komende week gaan uitproberen. Deze activiteit mogen ze op de plaat tekenen in de tekening.
  • Bespreek aan het eind van de week hoe het gegaan is.
  • Benadruk dat de kinderen het wel spannend vonden, maar het toch gedaan hebben! Bespreek hoe het voelt als je iets spannends toch gewoon doet.

2. Circuit

  •  Stel in de gymzaal een circuit samen waarin verschillende bewegingsvormen aan bod komen, zoals dansen op muziek, een nieuw spel en een combinatie van toestellen waar de kinderen nog niet of weinig mee gewerkt hebben.
  • Maak groepen. De groepen rouleren langs de verschillende stations.
  • Stimuleer de kinderen om op een verantwoorde manier bewegingen uit te proberen. Bespreek aan het eind van de les hoe het was om iets nieuws uit te proberen.
  • Variatie: doe het circuit op het schoolplein of maak binnen een teken- en knutselcircuit.

3. Op excursie

  • Laat de kinderen bij een geplande excursie of schoolreis van tevoren bij de denkgewoonteplaat tekenen/schrijven wat ze leuk of juist spannend vinden aan dit uitje.
  • Vraag ze ook op te schrijven wat ze tijdens de excursie of schoolreis op een verantwoorde manier willen uitproberen.
  • Variatie: plan een uitstapje in de buurt van de school.

4. In de lessen

  •  Stimuleer de kinderen om tijdens de reguliere lessen net een stapje verder te gaan en iets nieuws uit te proberen, op een verantwoorde manier.
  • Probeer over te brengen dat iets nieuws uitproberen een kans is; een kans om iets leuks te doen en iets te leren! Benoem dit voor hen.
  • Benadruk dat het proces vooral belangrijk is, en niet de uitkomst of iets goed of fout is.