05 Ik denk na hoe ik iets kan leren

Denken over denken

Ik denk na hoe ik iets kan leren

Doel

Leer kinderen na te denken over denken (metacognitie)
Weet hoe je leert. Wees je bewust van je eigen gedachten, strategieën en acties en hoe deze anderen beïnvloeden. 

Lesideeën

  1. Denken
  • Hoe leer je dingen? Hoe leer je lopen? Hoe leer je een spelletje? Vraag de kinderen dit te beantwoorden.
  • Laat de kinderen in denkwolken tekenen hoe ze dingen leren.
  • Bespreek de denkwolken. Vraag wat ze geleerd hebben. Vraag of ze het een volgende keer anders doen?
  • Variatie: laat de kinderen denkwolken over leren tekenen op de plaat ‘Ik denk na hoe ik iets kan leren’. Maak samen een mindmap over ‘Ik denk na hoe ik iets kan leren’.

  1. Een plan
  • Geef de kinderen een opdracht die ze moeten uitvoeren, bijvoorbeeld: een toren bouwen of een puzzel maken.
  • Laat de kinderen eerst nadenken over hoe ze het gaan oplossen, uitvoeren of leren.
  • Maak samen met de kinderen een actieplan. Bedenk samen welke stappen in dit plan moeten staan. Stel het voor als een soort filmpje in je hoofd waarbij je de stappen voor je ziet.
  • Bespreek of de stappen goed bedacht zijn. Pas de stappen aan waar het nodig is.
  • Voer het plan samen uit.
  • Leg het werk tussendoor even stil en bespreek met de kinderen of alles nog volgens plan gaat.
  • Variatie: gebruik vormgever ‘De trap’ of vormgever ‘Gebeurtenissenketting’ (Fogarty, 1999).
  1. Terugkijken
  • Kijk samen aan het eind van een les terug met de kinderen. Wat hebben ze geleerd? Hoe gaan ze het een volgende keer aanpakken?
  • Variatie: laat de kinderen een gedragspatroongrafiek tekenen. Vraag ze erbij te vertellen wat ze geleerd hebben.
  1. Voorbeeld
  • Vertel aan de kinderen hoe jij zelf iets leert, een plan maakt, het uitvoert en hoe je hier later op terugkijkt.
  • Maak het concreet door voorbeelden mee te nemen van wat je geleerd hebt. Dit kunnen een schilderij of foto’s zijn, maar ook zinnen uit een vreemde taal die je geleerd hebt.
  • Vertel wat je ervan geleerd hebt en hoe je het een volgende keer gaat doen.