02 Ik denk eerst na

Impulsiviteit beheersen

Ik denk eerst na

Doel

Leer kinderen om impulsiviteit te beheersen.
Neem de tijd. Denk na voor je handelt.
Blijf kalm, bewust en aandachtig. 

Lesideeën

  1. Ik denk eerst na
  • Laat de kinderen aan elkaar uitbeelden hoe het er uitziet als je nadenkt.
  • Vraag de kinderen een tekening of schilderij van zichzelf te maken als ze aan het nadenken zijn. Hoe zie je er dan uit?
  • Bespreek met de kinderen wat ze gemaakt hebben. Benadruk in het gesprek het ‘eerst nadenken’. Vraag: Wanneer denk je eerst na? Waar denk je dan aan? Wanneer is het slim om eerst na te denken?
  • Variatie: laat de kinderen in een spiegel kijken en vraag: Hoe zie je eruit als je nadenkt?

  1. Denkwolk
  • Bespreek de plaat van de denkgewoonte ‘Ik denk eerst na’. Vraag de kinderen wanneer zij eerst nadenken.
  • Laat de kinderen in denkwolken tekenen wanneer het voor hen slim is om eerst even na te denken. Vraag ze ook op te schrijven waar ze dan aan denken.
  • Elk kind heeft nu een persoonlijke denkwolk. Hang deze op in de klas.
  • Laat de denkwolken in de komende periode meerdere keren terugkomen in dagelijkse activiteiten.
  • Variatie: teken zelf ook een denkwolk met als onderwerp ‘Ik denk eerst na’. Bespreek de denkwolk met de kinderen en vertel de kinderen wanneer jij eerst nadenkt.
  1. Oplossen
  • Beschrijf een herkenbaar probleem voor de kinderen. Bijvoorbeeld: twee kinderen willen allebei met dezelfde step, hoe los je dit op?
  • Laat kinderen deze situatie uitspelen.
  • Bespreek het spel met de kinderen en vraag of er eerst nagedacht is. Gebruik hierbij de plaat ‘Ik denk eerst na’.
  • Vraag of er nog andere oplossingen zijn voor het probleem. Laat een nieuw groepje kinderen de situatie met een andere oplossing uitspelen.
  • Variatie: verdeel de groep in tweetallen. Beschrijf een probleem. Ieder tweetal bedenkt een oplossing en speelt dit uit.
  1. Iedere dag
  • Geef een compliment als je een kind eerst ziet nadenken voor het iets doet.
  • Stimuleer kinderen gedurende heel de dag om eerst na te denken en vraag ze om meerdere oplossingen te bedenken.