01 Ik blijf proberen

Doorzettingsvermogen

Ik blijf proberen

Doel

Leer kinderen om door te zetten tot het wel gelukt is.
Geef niet op. Hou vol. Ga door met een taak tot deze afgerond is.
Blijf doelgericht.

Lesideeën

  1. Moeilijke puzzel
  • Bied de kinderen een moeilijke of grote puzzel aan.
  • Stimuleer de kinderen om door te zetten tot de puzzel klaar is.
  • Bespreek na afloop hoe het gegaan is. Hoe komt het dat het gelukt is? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Hoe ga je de volgende keer te werk? Doe je het dan op dezelfde manier of kies je een andere aanpak? Waarom wel/niet?
  • Variatie: gebruik dit lesidee ook bij ander werk.

  1. Iets nieuws
  • Bied de kinderen een nieuwe vaardigheid of nieuw (spel)materiaal aan.
  • Stimuleer de kinderen om door te zetten tot ze de nieuwe activiteit onder de knie hebben. Gebruik hierbij vormgever ‘De trap’ of vormgever ‘Gebeurtenissenketting’ (Fogarty, 1999).
  • Bespreek na afloop hoe het ging. Hoe is het gelukt om door te zetten en iets nieuws te leren?
  • Variatie: laat de kinderen een gedragspatroongrafiek tekenen. Vraag ze hun ervaringen met ‘Ik blijf proberen’ erbij te vertellen.
  1. Zelf een doel stellen
  • Laat de kinderen zelf een (haalbaar) doel opstellen bij een les (dit kan bij alle vakken).
  • Stimuleer de kinderen om door te zetten tot ze dit doel bereikt hebben. Gebruik hierbij vormgever ‘De trap’ (Fogarty, 1999).
  • Bespreek na afloop hoe het ging. Hoe hebben hun doel behaald? Stel de vragen: Wanneer heb je aan ‘Ik blijf proberen’ gedacht? Wat heb je nog meer gedaan om door te zetten?
  • Variatie: laat de kinderen een gedragspatroongrafiek tekenen. Vraag ze hun ervaringen met ‘Ik blijf proberen’ erbij te vertellen.
  1. Zet door!
  • Stimuleer de kinderen om tijdens alle activiteiten die ze doen door te zetten.
  • Vertel ze dat het goed is om veel te oefenen.
  • Lukt iets niet, vraag een kind dan of het op een andere manier wel lukt. Stimuleer kinderen om te blijven proberen.
  • Vier samen met de kinderen de successen die behaald worden. Bespreek de successen in de klas en laat de kinderen erover vertellen.
  • Variatie: vraag de kinderen een mindmap te maken over ‘Ik blijf proberen’. Maak met de kinderen een ‘Ik blijf proberen’-muur, -boom of -deur zodat ze aan deze denkgewoonte blijven denken!