13 Ik ga iets uitproberen

Verantwoorde risico's nemen

Ik ga iets uitproberen

Doel

Leer kinderen verantwoorde risico’s te nemen.
Zoek het avontuur. Leef op de rand van je mogelijkheden.

Lesideeën

1 Als een berg tegenop

  • Laat de kinderen een berg tekenen.
  • Onderaan de berg schrijven de kinderen waar ze ‘als een berg tegenop zien’. Laat ze hierbij ook hun gevoel tekenen, bijvoorbeeld in de vorm van een smiley.
  • Op de berg schrijven ze wat ze gaan doen om deze activiteit toch uit te proberen. Bovenop de berg schrijven ze hoe het voelt als ze deze activiteit uitgeprobeerd hebben. Laat ze hierbij ook hun gevoel tekenen, bijvoorbeeld in de vorm van een smiley.
  • Stimuleer de kinderen om de activiteit de komende week/ tijd meerdere keren uit te proberen.
  • Bespreek aan het eind van de periode met de kinderen wat iedereen gedaan heeft, en hoe het voelde om het te doen.
  • Variatie: je kunt deze opdracht ook doen door kinderen een schilderij te laten maken van een berg (zonder tekst). Andere variaties zijn: een strip tekenen, uitbeelden wat de kinderen uit willen proberen, gebruik vormgever ‘De trap’(Fogarty, 1999).

  1. Hobby-/ sportcircuit
  • Stel met de kinderen een circuit samen.
  • Een aantal kinderen verzint activiteiten voor heel de klas. Ze gaan hierbij uit van hun hobby of sport na schooltijd, zoals schilderen, muziek, dansen, voetbal, enz.
  • In groepen rouleren de kinderen langs het circuit.
  • Stimuleer de kinderen om iets nieuws uit te proberen, op een verantwoorde manier. Bespreek met elkaar wat ‘verantwoord’ is.
  • Bespreek aan het eind wat de kinderen uitgeprobeerd hebben, en hoe ze dit ervaren hebben.
  1. In de lessen
  • Stimuleer de kinderen om in de lessen hoge doelen voor zichzelf te stellen.
  • Geef aan dat het goed is om iets nieuws uit te proberen, maar dat dit wel op een verantwoorde manier moet gebeuren. Bespreek met elkaar wat ‘verantwoord’ is.
  • Benadruk dat vooral het proces belangrijk is, en niet de uitkomst of iets goed of fout is.