12 Ik ben verbaasd en blij

Reageren met verwondering

Ik ben verbaasd en blij

Doel

Leer kinderen om met verwondering te reageren.
Laat jezelf verbazen door de mogelijkheden en de schoonheid van deze wereld.
Zoek bijzondere dingen om je heen. Kijk ook naar de schoonheid in de ‘kleine’ dagelijkse dingen.

Lesideeën

  1. Ik ben verbaasd en blij
  • Laat ieder kind zelf nadenken of brainstormen over waar ze blij en verbaasd van worden.
  • Maak samen met de klas één grote mindmap met als onderwerp ‘Ik ben verbaasd en blij’. Teken bijvoorbeeld de takken: in de klas, thuis, hobbyclub en sportvereniging.
  • Bespreek dat je ook kunt genieten van kleine en dagelijkse momenten, van moeilijke activiteiten, van uitdagingen en van het oplossen van problemen. Geef voorbeelden en laat daarna kinderen met voorbeelden komen.

  1. Iets waar je blij van wordt
  • Laat ieder kind iets van huis meenemen waar hij/zij blij van wordt.
  • Laat de kinderen in groepen vertellen over wat ze meegenomen hebben. Vraag ze ook uit te leggen waarom ze hier blij van worden.
  • De groepen kiezen uit alle voorwerpen één voorwerp waar ze een presentatie over maken. De presentatie kan bijvoorbeeld in de vorm van een tekening, verhaal, gedicht, lied of kunstwerk.
  • De groepen presenteren hun voorwerp. De andere kinderen geven feedback. Praat daarna over: Wat maakt je blij? Waar ben je verbaasd over? Hoe komt dat?
  1. Complimenten
  • Geef een aantal kinderen bij een les een kaartje met de denkgewoonte ‘Ik ben verbaasd en blij’.
  • Deze kinderen mogen zichzelf tijdens de les complimenten geven over wat ze doen of gemaakt hebben en hierover vertellen aan de klas. Wat vinden ze mooi? Waar verbazen ze zich over? Wat worden ze blij van? Hoe komt dat? Hoe voel je je dan?
  1. Dagafsluiting
  • Laat de kinderen aan het einde van de dag in een logboek schrijven of tekenen waar ze vandaag blij en verbaasd door zijn geworden.
  • Vraag de kinderen in hun logboek ook hun gevoel bij het moment te tekenen of te beschrijven.
  • Geef een aantal kinderen een beurt. Bespreek de mooie momenten met elkaar.
  • Variatie: Laat de kinderen een gedragspatroongrafiek maken van deze dag en over hun ervaringen vertellen bij ‘Ik ben blij en verbaasd’. Maak foto’s van mooie momenten in de klas of laat een kind deze foto’s maken.