09 Ik denk na hoe ik iets vertel

Helder en precies denken en communiceren

Ik denk na hoe ik iets vertel

Doel

Leer kinderen om helder en precies te denken en te communiceren.
Wees duidelijk. Streef naar nauwkeurige communicatie bij schrijven en spreken.

Lesideeën

  1. Vertel het maar
  • Verdeel de groep in tweetallen.
  • Elk tweetal krijgt een voorwerp, woord of opdracht te zien.
  • Vraag de kinderen om dit aan elkaar te beschrijven. Hoe vertel je zo duidelijk mogelijk over het voorwerp of het woord/de opdracht?
  • Stimuleer de kinderen om van tevoren na te denken over hoe ze het gaan vertellen.
  • Maak nu van de verschillende tweetallen viertallen. Laat de kinderen om de beurt aan elkaar over het voorwerp, woord of de opdracht vertellen. Vraag de kinderen ook feedback op elkaar te geven.

2. Complimenten

  • De kinderen geven elkaar aan het eind van de dag (of week, les) een compliment.
  • Bespreek hoe ze een compliment zo helder en duidelijk mogelijk kunnen beschrijven.
  • Spreek van tevoren af welke woorden niet gebruikt mogen worden. Dit zijn vooral ‘algemene’ woorden die niet zoveel zeggen, zoals ‘leuk’, ‘ding’, enz.
  • Vraag de kinderen eerst na te denken over het compliment dat ze gaan geven. Laat ze het eventueel eerst opschrijven.

3. Iedere dag

  • Stimuleer de kinderen voortdurend om eerst na te denken over hoe ze iets gaan vertellen. Hoe kun je helder en duidelijk zijn?
  • Laat kinderen ook feedback op elkaar geven.