13 Ik ga iets uitproberen

Verantwoorde risico's nemen

Ik ga iets uitproberen

Doel

Leer kinderen verantwoorde risico’s te nemen.
Zoek het avontuur. Leef op de rand van je mogelijkheden.

Lesideeën

  1. In de wolken
  • Laat de kinderen activiteiten bedenken die ze spannend vinden om te doen. Vraag ze deze in denkwolken op te schrijven.
  • De kinderen bedenken vervolgens in tweetallen hoe ze deze activiteiten op een verantwoorde manier uit kunnen proberen. Laat ze ook opschrijven hoe ze zich nu voelen. Is dat opgewonden, blij of gespannen?
  • De kinderen presenteren voor de klas wat ze de komende week/tijd gaan uitproberen. De kinderen mogen in tweetallen kiezen hoe ze dit gaan presenteren. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen voor het maken van een mindmap of tekening, maar ze mogen het ook uitbeelden of filmen.
  • Stimuleer de kinderen om ‘hun uitdaging’ op een verantwoorde manier uit te proberen.
  • Bespreek aan het eind van de week/periode wat de kinderen uitgeprobeerd hebben en hoe ze zich nu voelen. Teken de gevoelens van voor en na de activiteit op het bord, bijvoorbeeld in een gedragspatroongrafiek.
  • Variatie: je kunt ook een tekening/schilderij, knutselwerk, gedicht of filmpje over het gevoel voor en na de activiteit laten maken.

  1. Circuit
  • Stel samen met de kinderen een circuit samen. Laat de kinderen zelf een onderwerp/thema verzinnen voor dit circuit.
  • De kinderen bedenken in groepen een activiteit bij het thema, zoals het maken van een mindmap, een bewegingsspel of iets doen met muziek. Benadruk hierbij dat het moet gaan om ‘iets nieuws uitproberen’.
  • De kinderen rouleren nu in groepen langs het onderwerpencircuit.
  • Bespreek met de groep hoe het is gegaan. Wat ging goed, welke activiteiten waren nieuw?
  1. Boekbespreking
  • Stimuleer de kinderen om een boek te lezen dat ze zelf niet als eerste zouden kiezen en laat de kinderen over dit boek een korte boekbespreking voor de klas houden.
  • Bespreek hoe het is om een boek te lezen dat je zelf niet zo snel zou kiezen.
  • Variatie: je kunt deze opdracht ook in de vorm van een spreekbeurt of werkstuk laten doen.
  1. In de lessen
  • Stimuleer kinderen om in de lessen hoge doelen voor zichzelf te stellen.
  • Geef aan dat het goed is om iets nieuws uit te proberen, maar dat dit wel op een verantwoorde manier moet gebeuren. Bespreek met elkaar wat ‘verantwoord’ is.
  • Benadruk dat vooral het proces belangrijk is, en niet de uitkomst of iets goed of fout is.