01 Ik blijf proberen

Doorzettingsvermogen

Ik blijf proberen

Doel

Leer kinderen om door te zetten tot het wel gelukt is.
Geef niet op. Hou vol. Ga door met een taak tot deze afgerond is.
Blijf doelgericht.

Lesideeën

  1. Puzzelen maar
  • Bied de kinderen een moeilijke kruiswoordpuzzel of sudoku aan.
  • Stimuleer de kinderen om door te zetten tot de puzzel klaar is.
  • Bespreek aan het eind hoe het gelukt is om de puzzel toch af te krijgen. Bespreek ook hoe het gegaan is. Stel de vragen: Hoe komt het dat het gelukt is? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Hoe ga je de volgende keer te werk? Doe je het dan op dezelfde manier of kies je een andere aanpak? Waarom wel/niet?
  • Variatie: gebruik dit lesidee ook bij ander werk.

  1. Iets nieuws
  • Bied de kinderen iets nieuws aan. Nieuwe activiteiten zijn bijvoorbeeld: zelf een tekst of lied schrijven voor een musical, een gezelschapsspel maken, natuurkundeproefjes doen, woorden of een lied uit een buitenlandse taal ontcijferen.
  • Stimuleer de kinderen om door te zetten tot ze de nieuwe activiteit onder de knie hebben. Gebruik hierbij vormgever ‘De trap’ (Fogarty, 1999).
  • Bespreek na afloop hoe het ging. Hoe is het gelukt om door te zetten en iets nieuws te leren?
  • Variatie: laat de kinderen een gedragspatroongrafiek tekenen. Vraag ze hun ervaringen met ‘Ik blijf proberen’ erbij te vertellen.
  1. Zelf een doel stellen
  • Laat de kinderen zelf een denkgewoonte uitkiezen.
  • Geef ze de opdracht een (haalbaar) doel te formuleren bij deze denkgewoonte. Stimuleer de kinderen om door te zetten tot ze dit doel bereikt hebben. Gebruik hierbij vormgever ‘De trap’ (Fogarty, 1999).
  • Bespreek na afloop hoe het ging. Hoe hebben ze hun doel behaald? Stel de vragen: Wanneer heb je aan ‘Ik blijf proberen’ gedacht? Wat heb je nog meer gedaan om door te zetten?
  • Variatie: laat de kinderen een gedragspatroongrafiek tekenen. Vraag ze hun ervaringen met ‘Ik blijf proberen’ erbij te vertellen.
  1. Zet door!
  • Laat de kinderen een gedicht, brief, lied of kunstwerk maken met als onderwerp: ik blijf proberen.
  • Vraag ze voor deze opdracht eerst een doel op te stellen. Laat ze in een actieplan beschrijven hoe ze dit doel gaan bereiken. Gebruik hierbij vormgever ‘De trap’ of  ‘Gebeurtenissenketting’ (Fogarty, 1999).
  • Bespreek tussentijds het proces. Ga je op deze manier je doel halen? Zo niet, op welke manier kun je het wel voor elkaar krijgen?
  • Laat de kinderen aan elkaar presenteren wat ze gemaakt hebben. Bespreek na de presentatie waar de denkgewoonte ‘Ik blijf proberen’ in hun werk terugkomt.