Achtergrond

Samen kunnen we meer dan alleen

Deze site is tot stand gekomen door samenwerking van twee organisaties:

  • Dienst Ambulante Begeleiding De Korre
  • Stichting Escaldascholen

Met ondersteuning van:

  • Natuurlijk Leren BV

Deze website is mogelijk gemaakt door een subsidie van de Provincie  Zeeland. Dit is een voorbeeld van de denkgewoonte ‘samen kunnen we meer dan alleen’.  Door deze samenwerking is deze website geworden tot wat het nu is.

Projectleiding:
Jankees Dekker
Frank Ploegaert

Projectontwikkelaars:
Regina Bakker
Marjolein van der Klooster

Illustratie en vormgeving illustratie:
Fréderiek Westerweel

Webbouwer:
Aart Schmitz

Redactie:
Diane van Steekelenburg

Met dank aan onze critical friends:
Corrinne Dekker
Eefje de Hulsters
Inge de Jonge
Françoise de Krijger
Andria Michielsen
Donata Ruissen
Gerard Verkuil

Met dank aan:
Basisschool De Regenboog, Nieuwdorp

De volgende bronnen zijn gebruikt bij deze website:

Hoofdbronnen:

Meer, N van der., Nuyens, T. (2002). Kinderen denken leren. Ontdekken en verkennen van denkgewoonten. NTO, Effekt.

Leijnse, Ella, Hulsters, de Eefje (2011). Denk mee, doe mee. Denkgewoonten voor kinderen waarbij het leren niet altijd vanzelf gaat. ’s Heer Arendskerke, Nederland: De Korre.

Overige bronnen:

Cauffman, L. (2008). Oplossingsgericht management en coaching. Amsterdam, Nederland: Boom.

Costa L. & Kallick B. (2000). Discovering and exploring Habits of Mind: a developmental series. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD)

Covey, S.R. (zesenvijftigste druk, 2012). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam, Nederland: Business Contact

Dweck, C. S. (2011). Mindset, de weg naar een succesvol leven. Ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties. Amsterdam: Uitgeverij SWP

Fogarty, R. (1999). Hersenwerk in de klas. Utrecht: Algemeen Pedagogisch Studiecentrum Utrecht

Fullan, M. (2013) Stratosphere: Integrating Tecnology, Pedagogy and Change Knowledge. Pearson Canada INC., Toronto, Ontario

Gardner, H. (2008). 5 minds for the future. Boston, Massachusetts: Harvard Business Press

Hattie, J. (2013). Leren zichtbaar maken. Nederlandse vertaling van Visible Learning for Teachers. Rotterdam, Nederland: Bazalt.

Hargreaves, A. & Fullan, M. (2012). Professional Capital. New York, United States: Teachers College Press. Hargreaves, A.,

Boyle. A & Harris, A. (2014). Uplifting leadership-how organisations, teams and communities raise performance. San Francisco, California: Jossey-Bass.

Jutten, J. (2007). Systeemdenken in een lerende school. Echt, Nederland: Jan Jutten training en ontwikkeling

Jutten, J. (2007). Systeemdenker in actie- leiding geven in een lerende school. Echt, Nederland: Jan Jutten training en ontwikkeling

Jutten, J. (2009). Ont-moeten Echt, Nederland: Jan Jutten training en ontwikkeling

Jutten, J. & Francot, A. (2013). Van moetisme naar moreel besef – Opbrengstgericht werken in een lerende school Echt, Nederland: Jan Jutten training en ontwikkeling

Kagan, S. & Kagan, M.(2009). Meervoudige intelligentie- het complete MI boek. Vlissingen, Nederland: Bazalt.

Kagan, S. & Kagan, M. (2010). Coöperatieve leerstrategieeën. Research, principes en de praktische uitwerking. Vlissingen, Nederland: Bazalt.

Marzano, R. J. & Heflebower, T. (2012). Klaar voor de 21e eeuw- Vaardigheden voor een veranderende wereld. Vlissingen, Nederland: Bazalt Educatieve Uitgaven.

Pameijer N., Beukering van T. & De Lange, S. (vijfde druk, 2011). Handelingsgericht werken: Een handreiking voor het schoolteam. Leuven, België: Acco.

Römgens, T. (2011). Vuurwerk. Echt, Nederland: Jan Jutten training en ontwikkeling.

Senge, P.M. (1992). De vijfde discipline. De kunst en praktijk van de lerende organisatie. Schiedam, Nederland, Scriptum Books.

Stevens, L. (2000). Zin in school. Amersfoort, Nederland: CPS onderwijsontwikkeling en advies.